ההתמודדות של עובדים חדשים עם משבר הקורונה

נראה כי משבר הקורונה זעזע מהיסוד את שוק העבודה בתחומים רבים ושונים. ישנם תחומים שהושבתו לחלוטין אך נראה גם כי בתחומים אחרים הדברים לא נשארו כפי שהיו. אחד הקשיים הגדולים שהתעוררו היא העדר משרות ג'וניור לכניסה לשוק העבודה. נראה כי היצע העובדים המנוסים והתחרות על כל תפקיד מאפשר לחברות רבות לשכור בעלי מקצוע וניסיון בעלויות נמוכות משמעותית ולכן הם מעדיפים לשלם מעט יותר מאשר לקחת עובדים ללא ניסיון. אלא אם האחרונים יסכימו לעבוד בשכר רעב ובשעות שאינן שעות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כמעט 20% מהמובטלים כיום הם צעירים עד גיל 24. המציאות שאליה הם התגלגלו כיום היא קשה מאוד, משום שגם עם סיום הלימודים המקצועיים והאקדמאיים הם לא מצליחים להשתלב בתעשייה מה שיוצר עבורם חלל תעסוקתי, בעיה בקורות החיים והעדר אפשרות לצבור ניסיון ולהתקדם.

חלקם פונים לרשתות החברתיות (היינו https://www.linkedin.com ) ומשקיעים את זמנם בבניית פרופיל אישי מושקע ויצירת תיקי עבודות או בחיפוש עבודה אונליין (היינו https://www.sahbak.co.il) ואחרים ברכישת ידע מקצועי נוסף והעשרת הניסיון ההשכלתי שלהם אך שני אלו אינם מחפים על היעדר ניסיון ממשי בפועל. סביר להניח שאם המשבר ימשך עד לסוף 2021 אנחנו נראה בעיה גדולה מאוד עם מחזורים רבים של עובדים שאינם מצליחים להיקלט כראוי. אנו רואים זאת גם בהעדפות האישיות של הצעירים, אם בעבר הדגש היה על רמות שכר גבוהות ולאחר מכן על מימוש עצמי ויכולת התפתחות אישית, הרי שכיום הדגש הוא על מקום עבודה שמספק יציבות ומאפשר לעבוד ולפעול גם בתקופות של סגר או של אי ודאות כללית.

מי שלמד ורצה להשתלב בתחומים שנסגרו לחלוטין הקשורים לתרבות, למסעדנות, לבידור בכללי חווה כרגע משבר עמוק מאוד הקשור גם באובדן דרך וכיוון כללי. לצעירים אלו אין אפילו את היכולת להתפרנס ממקצועות סבירים והם נאלצים לרוב לחפש אחר עבודות עם ביקוש אך עם שכר נמוך כגון בנייה, ניקיון ואבטחה. מקצועות אלו אינם מציעים אופק תעסוקתי והניסיון שנצבר בהם לא ישרת אותם באמת בתחום המקצועי שלהם. מצד שני הם במקרים רבים אינם שוקלים הסבה מקצועית ולמידה של מקצוע דרוש משום שהם מאמינים כי המשבר הוא זמני ובקרוב נחזור לשגרה שהיתה מוכרת מלפני הקורונה.