שימוש חורג

הגדרת שימוש בלתי מורשה

שימוש חורג בהקשר של בנייני דירות משותפים מתייחס לכל ניצול של שטחים משותפים, שירותים משותפים או רכיבים מבניים ללא האישורים המתאימים או עמידה בהנחיות שנקבעו בעת בניית המבנה או הוועדה המקומית או המחוזית. שימוש חורג שכזה יכול להקיף מגוון רחב של פעילויות, כגון מפעלים מסחריים, שיפוצים לא מאושרים או שינויי השימוש בדירות הבניין ואף על שלמות הבניין עצמו. הבנת מה שנכלל בקטגוריה זו חיונית לטיפול בבעיה בצורה יעילה.

סיכונים לשלמות המבנית

אחד החששות הדחופים ביותר הקשורים לשימוש לא מורשה הוא הסיכון הפוטנציאלי שהוא מהווה לשלמות המבנית של בנייני דירות. כאשר אנשים מבצעים שיפוצים או שינויים מבניים שלא אושרו, הם עלולים לסכן קירות אשר עומדים תחת עומסים שונים, מערכות חשמל או צנרת, ולמעל לכל סכן את בטיחות כלל הדיריים. מקרים של שימוש חורג עלולים להוביל לתאונות, נזק לרכוש, ובעיות מבניות ארוכות טווח שהתיקון שלהן עלול להיות יקר. ההכרה בפוטנציאל להשלכות כאלה מדגישה את חומרת השימוש הלא מורשה.

עומס על מתקני הבניין

שירותים משותפים, כגון בריכות שחיה, חדרי כושר ומקומות חניה, הם מאפיינים חיוניים של בנייני דירות במאה העשרים ואחת אשר משפרים את איכות החיים של התושבים. שימוש חורג עלול להפוך שירותים אלו ללא ממש חיוניים, להוביל לצפיפות, בלאי מוגבר, מחלוקת בין הדיירים ומעל הכל לסכנה עבור כלל הדיירים. בנייה של שירותים אלו בצורה אשר עומדת בתקנים ובדרישות וועדות הבנייה השונות, תאפשר לדיירים להנות מהם בבטחה וברווחה.

פתרונות ובדיקות שבשגרה

טיפול בשימוש לא מורשה דורש גישה רב-גונית. בעלי נכסים, איגודי בעלי בתים ורשויות עירוניות חייבים לעבוד יחד בכדי לאכוף את תקנות הבנייה וחוקי העזר. התושבים יכולים גם למלא תפקיד מכריע על ידי דיווח על כל שימוש חריג שהם צופים. שקיפות, תקשורת ובדיקות סדירות יכולות לסייע במניעת בעיות כאלה.

לצד זאת גם בדיקות סדירות של בנייני דירות משותפים יכולו לעזור לזהות שימוש לא מורשה עוד בשלבים מוקדמים ולמנוע סחבת משפטית. בדיקות אלו צריכות להתבצע על ידי אנשי מקצוע שיכולים לזהות אי סדרים כלשהם, ולהבטיח שהבעיות יטופלו באופן מידי. לבדיקות יש תפקיד מהותי בשמירה על בטיחות המבנה ושלמותו. למידע נוסף https://netivey-hakama.co.il/

אפשרויות לזכות בפרסים בישראל

בישראל קיימים לא מעט משחקים שונים המאפשרים למשתתפים להרוויח רווחים נאים במיוחד, משחקים אלו בעיקרם נמצאים תחת קורת הגג של "מפעל הפיס". בין המשחקים השונים ניתן למצוא כרטיסי גירוד שונים, טפסים לניחוש מספרי הגרלות, ניחושי ספורט שונים ועוד מגוון עצום של משחקים. ניתן להשתתף במשחקים אלו החל מגילאי שמונה עשרה, כאשר סכומי ההשתתפות נעים בין עשרות שקלים ועד למאה שקלים. כמובן שבמרבית המשחקים ככל שסכום ההשקעה בכל משחק עולה, כך גם אפשרות הזכייה עולה מוכפלת ולעיתים משולשת. ובמקום לבזבז את הזמן הפנוי במשחקים שאינם מכניסים כסף, הנה שורת משחקים בהם ניתן גם לזכות גם בפרסים שונים.

אפשרויות יומיות – משחקי צ'אנס ומשחקי ספורט

כאשר מדובר במשחקים נושאי פרסים בישראל, אי אפשר להתעלם משורת משחקי המזל הכוללים ניחושים של משחקי ספורט שונים. משחקים אלו נמצאים תחת קטגוריית משחקי "וויינר" ומאפשרים למשתתפים לנחש בסכומים שונים, החל מעשרות ועד למאות שקלים כאשר גובה היחס שבין התוצאה המיוחלת לבין הנתונים הסטטיסטיים היא שתקבע את סכום הזכייה. כך שככל שהיחס גבוהה יותר, כך ההימור גבוהה יותר ועלול להניב סכומים מכובדים. את הניחושים בווינר ניתן לשלב בין טפסים שונים, משחקים מהליגות המקומיות וגם משאר הליגות ברחבי העולם.

לצד משחקי הווינר קיימים גם משחקי הצ'אנס מבית מפעל הפיס, אשר משוחקים שבעה פעמים בשבוע ומעניקים לזוכים בין עשרות עד עשרות אלפי שקלים בחודש. משחקים אלו נשענים על ניחוש של קלפים שונים, הנקבעים בעזרת כדורי מזל ובכל סדרה ישנם ארבעה קלפים. ככל שסכום הניחוש עולה כך גם סכום הזכייה. ישנם גם שירותים שמבטיחים הגדלת סיכויי זכייה כגון סמארט.

משחקים עם פרסים גדולים

משחק הלוטו נחשב למשחק הפופולרי ביותר בישראל, הוא מוגרל כפעמיים בשבוע ביום שלישי ובמוצאי שבת והוא מגריל בין מיליוני שקל בכל הגרלה ולעיתים גם הצטברות של סכומי זכייה. השתתפות במשחק מילוי של טופס לוטו כאשר יש לנחש כשיש מספרים, ומלבד זאת קיימים עוד שיטות מילוי המכפילות או מחזקות את סיכוי הזכייה או את סכומי הזכייה. כך או כך משחק זה מגריל מידי שנה לא מעט מיליונרים חדשים בישראל ונחשב לבין הפופולריים כיום.

האם יש קשר בין הבחירות הארציות לבחירות המקומיות?

פוליטיקה מקומית אל מול ארצית

הבחירות הלאומיות בישראל קובעות את הרכב הכנסת, הפרלמנט של ישראל, ובכך מפלגות השלטון ברמה הארצית. מפלגות שלטון אלו יוצרות את הממשלה הלאומית, בראשות ראש הממשלה. מנגד, הבחירות המקומיות קובעות את מנהיגות העיריות והמועצות המקומיות, מעצבות מדיניות ושירותים ברמת הבסיס. בעוד שהבחירות הלאומיות והמקומיות נבדלות, השתייכות המפלגתית של המועמדים משקפת לעתים קרובות את אלה ברמה הלאומית, שכן מפלגות פוליטיות גדולות מתמודדות בשתי הזירות. עם זאת, בלא מעט ערים ניתן לראות מועמדים אשר מתמודדים בייצוג עצמאי וללא שייכות למפלגות הלאומיות  כמו https://newhope.org.il/ .

השינויים והקשר בין הארצי למקומי

הקשר בין בחירות ארציות למקומיות מועצם עוד יותר בעקבות השינויים העוברים על החברה הישראלית. ישראל היא אומה בהתפתחות מתמדת, עם שינויים דמוגרפיים, גיוון תרבותי ווריאציות אידיאולוגיות שמעצבות את הנוף הפוליטי באופן כמעט תמידי. בחירות לאומיות נוטות להתמקד בנושאים גיאופוליטיים רחבים יותר, בעוד שבחירות מקומיות מתמקדות לעתים קרובות בדאגות מיידיות כמו שירותים עירוניים, חינוך, פנאי ותשתיות. ככל שהחברה הישראלית הופכת למגוונת ומורכבת יותר, הבחירות המקומיות מהוות פלטפורמה להתמודדות עם אתגרים ונושאים ארציים גם כן.

עניין של ייצוג?

היבט נוסף הראוי לציון בקשר בין בחירות ארציות למקומיות הוא ייצוג קבוצות אוכלוסייה שונות בישראל. לאזורים ועיריות שונות יש לרוב הרכבים ותחומי עניין דמוגרפיים ייחודיים. הבחירות המקומיות מאפשרות ייצוג מותאם של קהילות אלו, ומאפשרות להן לבחור מנהיגים הדוגלים לצרכיהם הספציפיים. כך למשל בעיר כמו בני ברק ככל הנראה יבחרו ראשי ערים מהאוכלוסייה החרדית ולהפך בערים החרדיות, אך את הייצוג של אלו ניתן לראות במפגלות מעט יותר "רחבות" אשר מבקשות להכיל את כלל הייצוגים. עם זאת עניין עדיין נותר כמשהו בלעדי למפלגות שונות, כמו ייצוג המפלגות הערביות או החרדיות.

התמקדות במקומי או בארצי? תלוי את מי שאולים

הפוליטיקה הלאומית משפיעה ללא ספק על הבחירות המקומיות בישראל. כמו הביצועים של מפלגות ומנהיגים פוליטיים על הבמה הלאומית, אשר יכולים לסחוף את הבוחרים המקומיים תחת הייצוג שלהם. כמובן שגם הפופולריות או חוסר הפופולריות של הממשל הארצי עלול להשפיע על סיכוייהם של מועמדים מקומיים המזוהים עם מפלגות שלטון או אופוזיציה. עם זאת נראה כי הקשרים אלו לאו דווקא מקבלים משמעות כל כך גדולה בבחירות המקומיות, ומאידך הבוחרים בבחירות המקומיות עדיין מזהים את הבחירות המקומיות כהזדמנות מצוינת להביע את עמדותיהם גם במונחים לאומיים וגם מקומיים.

האם אפשר להסתדר ללא עורך דין בבית המשפט?

השימוש בעורך דין הפך בשנים האחרונות לאחד השימושים הפופולריים במדינות המערב, הוא משמש כמובן לייצוג בבתי משפט, לכתיבת צוואות, ליישוב סכסוכים ולעוד מגוון רחב של שירותים. השימושים הללו הפכו לרלוונטיים אל מול מגוון מוסדות, בין אם מדובר בהסדרי חוב אל מול בנקים או הוצאה לפועל ועד לייצוג אל מול חברות הביטוח בשל מגוון מקרים. עם זאת ישנם כאלו המבקשים לבצע את הפעולות הבירוקרטיות בצורה עצמאית, בין אם בכתיבת מכתבים אל הגופים שציינו ובין אם על ידי ייצוג משפטי. ושל כך נשאלת השאלה האם אפשר להסתדר ללא עורך דין? כדי לענות על כך פנינו אל https://findmyspot.org/

כתבי הגנה ותביעות קטנות?

ניתן לומר כי ישנן פעולות בהן ניתן "לדלג" על שירותיו של עורך דין, עם זאת חשוב לדעת כי אי הכרה באופי התנהלות בית המשפט עלולה להביא לתוצאות לא רצויות כלל. כך למשל כתיבה כתב הגנה יכולה להתבצע על ידי כל אזרח, אך היא כדאית בעיקר כאשר מדובר בתביעות קטנות ובנושאים כמו תביעות עבודה או תביעות דיבה. כתיבת כתב הגנה צריכה להתחשב בפונים ובאנשי הדין המייצגים של התובע, כאשר כתב ההגנה יכלול 3 עותקים ופירוט מדויק של מקרה התביעה. כמו כן חשוב לדעת כי שליחת כתב הגנה לא תאוחר משלושים יום מקבלת כתב התביעה, כל איחור או חוסר פירוט בכתב ההגנה עלול להיות בעוכריו של הנתבע.

כן ייצוג או לא ייצוג?

חשוב לדעת כי כאשר מדובר בסוגים שונים של תביעות, ניתן יהיה לבצע ייצוג בצורה עצמאית בין אם מדובר בדיני משפחה ובעוד תביעות קטנות אחרות. עם זאת ייצוג עצמאי עלול לשאוב לא מעט זמן מטעם הנתבעים, בין אם בשל למידת החומר לפרטי פרטיו כולל ערכאות שונות ורלוונטיות למהות התביעה ובין אם בשל הכרה  מעמיקה בחוקים הרלוונטיים. לכן האם התשובה לשאלה "האם אפשר להסתדר ללא עורך דין בבית המשפט" יכול להיענות בחיוב, אך חשוב לדעת כי ייצוג הולם כזה שלא רק מודע לרזי המשפט אלא גם ביכולות ייצוג מרשימות יעזרו בהליך משפטי הוגן ובהוצאת צדקו לאור. לכן במקרים של כתיבת כתב הגנה בלבד, מומלץ להיעזר רק בשלבי הכתיבה בעורך דין. אך בכל הקשור לייצוג בתיקים מורכבים, מומלץ להשאיר את העבודה לאנשי המקצוע.

היתרונות של עדשות מגע בחורף

חודשי החורף מביאים עימם לא מעט שינויים, בין אם מדובר באופן הנהיגה הזהירה של רבים מהנהגים בכביש, כאשר הכביש הופך לרטוב יותר ועד אל עוד ועוד מרקים המוצאים עצמם פופולריים יותר בין סירים בחודשים אלו. אך מלבד כלל השינויים הללו גם המשתמשים בעדשות מגע בחודשי החורף, יוכלו להנות ממספר לא קטן של יתרונות, אשר ישפיעו לא רק על איכות השימוש אלא בחלק מהמקרים אפילו על עלות העדשות לאורך זמן. כמובן שכל עונה בשנה מחביאה כמה יתרונות בשימוש העדשות, אך כאשר מדובר בחודשי החורף, חשוב לדעת כי התאמה של עדשות בכל שלב ועונה חשוב לעשות על ידי אופטומטריסט מוסמך וכן להכיר את הנושא באמצעות אתרים מקצועיים כמו לנס.

השפעות חיצוניות ושימוש יומי: כאשר מדובר על שימוש עדשות מגע בחורף, חשוב לזכור כי החודשים הקרים של העונה גם במדינת ישראל החמה משפיעים לרבות גם על אופי הבילוי שלנו. כך למשל חשיפה אל אזורי עם כמות כלור גבוהה או שהייה בחופי ים, תהיה הרבה יותר נמוכה מאשר בחודשי הקיץ. עם זאת בחודשי הקיץ הרבים נזדקק לא אחת גם למשקפי שמש ובחלק מהזמן גם בעדשות בעלות הגנה מפני קרני UV, עם זאת בחודשי החורף נזדקק לשימוש הרבה יותר מופחת במשקפי שמש וגם בעדשות מגע בעלות הגנה מפני קרינת השמש. עם זאת באזורים בהם פועל מיזוג על חום, חשוב לוודא כי האוויר החם לא יגיע ישירות אל העדשות.

יותר אוויר פחות אלרגיה: כמובן שלא מעט מהמשתמשים בעדשות המגע סובלים בין היתר מאלרגיות, עם זאת חודשי החורף להבדיל מחודשי הקיץ, מביאים עימם מעט אלרגיות. על כן השימוש בעדשות מגע בזמן החורף, יכול להיות קצת יותר מהנה ונקי מאלרגיות עבור לא מעט משתמשים.  מצד שני חודשי החורף שאמנם מביאים עימם רוח קרה ולא מעט גשמים, מעניק גם תחלופה גבוהה יותר של אוויר מאשר של בחודשי הקיץ. יתרון זה אמנם לא מאפשר זמן שהייה גבוה יותר עם העדשות, אבל בהחלט מאפשר "יותר אוויר" שיזרום אל העדשה בזמן השימוש. עם זאת חשוב לשמור על תחלופה בריאה של העדשות, בין אם מדובר בעדשות יומיות ועד אל חודשיות.

מה זה שיווק דיגיטלי?

בשנים האחרונות לא רק שהטכנולוגיה השתפרה והפכה את חיינו להרבה יותר נוחים, אלא נטמעה כמעט בכל פעולה שרובנו עושים, החל מבדיקות מצילות חיים ועד לחיפוש מהיר של המסעדה הכשרה או הטבעונית הקרובה אל בייתנו. ובכל הקשר לחיפוש מסעדות, עסקים ומוצרים שונים הטכנולוגיה לכולנו להנות ממגוון בתי עסק ואתרים שונים בלחיצת כפתור. אך בשביל כך בעלי העסקים זקוקים לאתר אשר יוכל להזמין את הקונים הפוטנציאליים שלהם, יחד עם מערך שיווק דיגיטלי שיו לתת מענה לא רק ללקוחות חדשים אלא גם לפרסם את המבצעים הכי חמים. לכן כל בעל עסק כיום צריך להכיר את המונח שיווק דיגיטלי.

מה זה אומר שיווק דיגיטלי?

עד לפני מספר שנים רעיון האינטרנט היה נשמע מופרך ללא מעט אנשים, כיום רובנו הגדול עושה שימוש באינטרנט ללא מעט צרכים שונים ונראה כאילו זה הדבר הכי טבעי שאנו עושים. אך על מנת להפוך את העסק לפופולרי ברשתות השונות, רצוי לעבוד עם מומחה שיווק דיגיטלי כמו ערן שיוביץ. שיווק זה יכול לנוע בין כמה נקודות כאשר הראשונה שבהם היא בעזרת הרשתות החברתיות, שם לא מעט בעלי עסקים החל מתאגידים ועד לעסקים מקומיים מוצאים את מקומם. רשתות אלו כוללות החל מטיקטוק, סנאפצ'ט ועד אל פייסבוק ואינסטגרם דרכן ניתן להפעיל "משתמשים" של כל עסק ולהנות מחשיפה לא קטנה, יחד עם סוגים שונים של תוכן כמו סרטונים קצרים, מאמרים ותמונות שיוכלו להמחיש את ההיצע של העסק שלנו.

דרכים נוספות לשיווק דיגיטלי

מלבד שיווק דיגיטלי המתבצע דרך הרשתות החברתיות, בעלי עסקים אשר בבעלותם גם אתר אינטרנט של העסק יוכלו לבצע שיווק דיגיטלי בעוד כמה דרכים כמו קידום ממומן וקידום אורגני. כמובן שעל מנת להנות מקידום שכזה, על אתר העסק לעמוד בסטנדרטיים של מנוע החיפוש של גוגל ולכלול לא מעט פיצ'רים ואפשרויות שיעניקו חווית לקוח מעולה לכל גולש. ההבדל שבין סוגי הקידום הללו הוא שקידום אורגני מתבצע על ידי אופטימיזציה של מילים רלוונטיות לעסק, ובכך מאפשר לאתר להכיל את המילים שיובילו את הלקוחות הפוטנציאלים אל האתר. קידום ממומן הוא קידום מעט יותר "מהיר" והוא מקנה לבעלי האתר את רובריקת החיפוש הראשונה שתופיע במנוע החיפוש.

יועץ שיווקי לעסק מתחיל באזור הצפון

ישנם לא מעט נקודות זמן בהם כל שנבקש תהיה איזה שהיא עצה טובה מאיש מקצוע אמין ומנוסה, כזו שיכולה לנער מאיתנו את חוסר המעש ולהפיח בנו תקווה חדשה אל יום עסקי מוצלח יותר מאתמול. אחר התחושה הזו תרים לא רק אנשי עסקים וותיקים ומשופשפים, אלא גם בעלי עסקים שבתחילת דרכם ולמרות הכוח והתעוזה להקים עסק מצאו עצמם מתקשים אל מול קשיים כמו בירוקרטיה, אסטרטגיות ניהול ואפילו הקמת אתר לעסק. על כן אחת ההמלצות במקרים שכאלו תהיה חיפוש אחר יועץ שיווקי לעסק מתחיל באזור הצפון או בכל אזור אחר בארץ, אשר יוכל לעזור לנו להפיק את מאת האחוזים מהעסק שלנו.

נקודות עיקריות בבחירת יועץ שיווקי לעסק מתחיל

כמו בחירה של כל איש מקצוע ישנן כמה נקודות בחירה שהן "מאסט" בכדי להפוך את הייעוץ וקבלת השירות למועילה ואפקטיבית, כאשר הראשונה מבניהן היא כמובן נקודת החיבור שבין היועץ לבין בעל העסק. יועץ עסקי גם אם הוא די "משופשף" וגם אם  הוא מומחה ובעל טכניקות וידע רב בקידום עסקים, ללא חיבור אישי או יכולת בינאישית מעולה ככל הנראה יתקשה לעזור לנו בקידום העסק שלנו. נקודה נוספת ולא פחות קריטית היא הכרה ביעדים שנבקש להשיג, בין אם אנו מבקשים להגדיל את אחוז המכירות, לגייס לקוחות חדשים ועד לניהול נכון של אתרים עסקיים או התנהלות ברשתות החברתיות . דרך נקודה זו נוכל להתמקד בחיפוש יעיל יותר ומציאת היועץ הכי רלוונטי עבורנו.

נקודות לא פחות חשובות: חיפוש אחר יועץ שיווקי לעסק מתחיל באזור הצפון או באזור המרכז, כמו שציינו ינוע על ציר של כמה נקודות מרכזיות. עם זאת במידה ואנו בעלים של עסק בו מועסקים עובדים בין אם במחלקות הייצור ועד אל שדרות הניהול של החברה, חשוב לדעת כי ייעוץ עסקי מעולה עובר גם דרך העובדים ולא רק בעלי החברה. לכן בבחירה של יועץ שיווקי לעסק מתחיל, חשוב לוודא כי איש המקצוע שבחרנו אכן יוכל להטמיע בצורה עניינית וברורה את האסטרטגיה החדשה שלנו ולהנחיל אותה לכלל העובדים הרלוונטיים.

אף אדם לא לבד

הידעתם שקיימת היום טכנולוגיה המסוגלת להנפיש תמונות ולגרום לכך שהאנשים בתוכם יראו כאילו שהם נעים,  מזיזים את עיניהם ומשנים את הבעות הפנים. נראה שקרבה השעה שנוכל לראות את מונה ליזה קורצת ואת דויד משנה תנוחה. יותר מכך, נוכל לראות דמויות היסטוריות קמות לחיים. אולי את בן גוריון או משה רבנו… 

הידיעה הזו הופיעה לא מזמן באחד העיתונים וכשנתקלתי בה הדבר היחידי שחשבתי עליו הוא שהלוואי ואוכל להשתמש בשירות הזה ולהנפיש אנשים יקרים שאינם עוד. כל אדם שאיבד מישהו שקרוב לליבו יכול להבין את ההשתוקקות לראות אותו שוב, אפילו לדקה. 

נראה שכעת זה הופך להיות אפשרי במובן מסוים אבל האם זה רעיון טוב? האם אפשר לרפא בדידות בצורה כזאת? 

להקיף אותנו במזכרות של אנשים אהובים, בזמנים יותר טובים. לחזק ולנחם לב של אמא, געגוע של אהוב, חסך של ילד.

אני חושבת שלאנשים שאיבדו יקרים בנסיבות טרגיות זה יכול להוות עזרה ממשית זמנית, שהאהוב ממשיך באיזושהי צורה והחיים ימשיכו, אבל זהיהפוך לעוד דרך או אמצעי ברשימה ארוכה של דברים שהאנושות באופן כללי מייצרת כדי להסיח את הדעת, כדי להרדים אנשים ולא לתת להם להגיע למצבים שיכריחו אותם להתעמת עם המציאות האמיתית. 

האמת היא שאנחנו חיים בצורה לא נכונה. החיים שלנו מלאים בסבל ובריקנות פנימית. הבדידות הגדולה שאנשים מרגישים (מעבר לתהליך אבל לגיטימי כמובן) הוא אינדיקציה לכך שהלכנו לאיבוד. התקדמנו טכנולוגית כך שלפי כל התכנונים האנושיים היינו מזמן צריכים להגיע לחיים יציבים ומאושרים, ואילו בפועל, מערכות היחסים ומערכות החיים שלנו מצביעים על תהליך הפוך של התפרקות. האמת היא שאנחנו לא מבינים את עצמנו ולא מבינים את העולם ולכן לא מצליחים לסדר את עצמנו מהרמה האישית ועד העולמית. 

הרב לייטמן מסביר כל הזמן ששכחנו שאנחנו חלק ממערכת טבע שלמה. אנחנו לא שליטים ולא צופים מהצד אלא חלק מהטבע, אבל מתנהגים בניגוד לכל חוקי הטבע החברתיים. אם אנחנו חלק מהמערכת זה אומר שגם אנחנו קשורים ותלויים אחד בשני בדיוק כמו כל שאר האקוסיסטם. קיימת סיבה לכל התופעות הקורות סביבנו והסיבה היא פנימית, בתוכינו, כל המציאות מסביבנו היא אנחנו.

ההתנהלות האנושית לפיה כל אחד חי לעצמו, בניצול לטובתנו בלבד כלפי הסביבה ובמיוחד כלפי אנשים אחרים היא בניגוד לזרימה של הטבע ולכן אנחנו לא מצליחים להסתדר, והופכים לאומללים ובודדים. פיתחנו את הטכנולוגיה הלא נכונה, משום שהטכנולוגיה שתעזור לנו לצאת מהבדידות ומכל החולי שבחיינו היא רק אחת. אין צורך לשנות שום דבר בעולם, רק את האדם. לטפל בטיב הקשרים והיחסים בין האנשים כי אין ברירה, והדרך היא לצאת מבועות האגו והאנוכיות ולהתקרב לבבית בנתינה ובכנות אחד לשני. אנחנו יודעים בלב פנימה שזו ההצלה היחידה. האמת היא שהפתרון לכל כאב הוא להתנהג בפועל כך: אף אדם לא לבד, כולנו איש אחד בלב אחד. 

שוגי כלב או סוס?

לפני שהתחתנתי בעלי ואני אימצנו כלב טרייר מעורב חמוד בצבע חום נחושת מתוק ויפה, טיפלנו בו כאילו היה הילד שלנו, לקחנו אותו לכל מקום, קילחנו אותו, סירקנו אותו וכמובן פינקנו אותו. קראו לו צ'יקו הוא באמת היה הבייבי שלנו, עד שנולד הבן הראשון שלנו ופתאום צ'יקו הפך להיות מקום אחרון ברשימה שלנו. לא שהזנחנו אותו חס ושלום, פשוט סדר עדיפות השתנה. מה שיפה פה זה שצ'יקו עדיין ליקק אותנו וכישכש בזנב מאושר כשראה אותנו והכי חשוב, שמר על הבן שלנו הקטן התינוק ותמיד הבין את מקומו במשפחה.

 ואז נולד עוד בן למשפחה וזה ממש כבר הפך את כל הקלפים. צ'יקו היה הרבה יותר מאופק ומבין שלא יהיה מה שהיה פעם – טיולים, מקלחות, פינוקים. משהו כאן קורה והוא עדיין המשיך ללקק אותנו ולשמוח ולתת לנו את כל האהבה שלו, לא משנה מה קורה סביבו.

 בצורה טרגית צ'יקו נהרג והיה לנו מאוד עצוב, אך מיד אימצנו עוד כלב מסוג שנאוצר, אך מהר מאוד גילינו שהבאנו מיני פוני הביתה, קראנו לו שוגי. הוא גדל כל כך מהר ונהיה סוס, גרנו בדירה לא קטנה אך גם לא גדולה והיתה לו בעיה עם הזנב. כל פעם שהיה משכשך אם הוא היה נוגע בקיר היה יורד לו דם. כל הקירות היו מלאים דם. במהרה הבאנו שיש לטפל בזה, למרות שהוא היה כל כך גדול הוא שיחק עם הילדים בצורה מאוד עדינה. כעבור זמן מה שוגי עבר ניתוח, גזרנו לו את הזנב למען בריאותו. כך היה יותר טוב לכולנו.

יום אחד יצאתי מהבית כדי להסיע את בעלי לעבודה, כשחזרתי לא הצלחתי לפתוח את הדלת כי הסוגר מתוך הבית היה נעול. שוגי קפץ על הדלת מאושר והזיז את המנעול ונעל מבפנים . פורץ המנעולים הגיע ופתח את הדלת וכאשר ראה את שוגי הוא ברח אל תוך המעלית מבלי שאשלם לו. כן כן שוגי היה כלב גדול מאוד.  אילפנו אותו לא להגיע לאזור הסלון במיוחד בזמן השיעור של מיכאל לייטמן, כי הוא היה תופס את כל השטיח. כאשר היינו מטיילים איתו אנשים היו עוברים לצד השני של המדרכה. למעלית היינו נכנסים לבד. אנשים פחדו ממנו. למרות שהוא לא היה מסוכן. הילדים כל כך אהבו אותו הוא נתן להם ביטחון, כח ואושר.

איך בוחרים עצי פרי לגינה?

לא מעט טרנדים התווספו אל חיינו בעשורים האחרונים, אחד מהם והכמעט חדש ישן הוא ללא ספק גידול הצמחים ועצי פרי שונים. הטרנד הזה החל לצבור תאוצה לא רק בגינות פרטיות, אלא ממש לרקום עץ ושורשים גם במרפסות בתים ואפילו בגינות קטנות יחסית. עם זאת ישנם לא מעט פרמטרים לוודא כאשר נבקש לגדל עץ פרי בגינה, פרמטריטם אלו מתחלקים למנעד רחב החל מסוג האדמה ועד למיקום הגאוגרפי שלנו. לכן לפני שבוחרים עצי פרי מומלץ להבין איך וכיצד לבחור את עץ הפרי שיתאים לנו בצורה המושלמת לגינה.

איך בוחרים עצי פרי לגינה בצורה נכונה?

ראשית מומלץ שנכיר את השטח שאנו גרים בו, בין אם אנו גרים במישור החוף או בהרים מומלץ שנבין זאת על מנת להכיר את מידת הלחות, הגשמים ואת סוג האדמה שנוכל לספר לעץ הפרי שלנו. חישוב נוסף שהוא ללא ספק כמעט קריטי כאשר אנו מבקשים לגדל עץ פרי, הוא כמובן שטח השתילה שאנו מייעדים לעץ וכמובן הגובה שיוכל לגדול. למשל אם כעשרה מטרים מעל לאזור ששתלנו יש גגון, ככל הנראה עץ של 15 מטרים יתקשה לצמוח ולמצות את גובהו במצב שכזה. לכן צריך להכיר את השטח, בין אם אנו צמודים לחומה, לחנייה או אפילו למרפסת של השכנים, כך שלא רק לא נחלוק את הפרי איתם אלא נגדל את העץ גם בצורה בריאה יותר(ואז נחלוק איתם).

עצים מומלצים ופרמטרים נוספים

ישנם כמה עצי פרי מאוד מובהקים ופופולריים לגידול בישראל, החל מאגס ספדונה, משמש, דובדבן, מנגו, אבוקדו, ליצ'י, קרמבולה, פאפיה ועוד מגוון פירות מעולים אחרים. אך לצד כל הזנים הנהדרים והטעימים הללו מומלץ גם להבין האם יש לנו את הפנאי לגרוף או לקטוף את כל פירות הקרמבולה בתקופת דצמבר? בנוסף חשוב שנכיר גם מהם המזיקים שיכולים להיטפל לעץ שבחרנו, בין אם אלו כינמות או על דבר אחר חשוב שנכיר ונדע כיצד לטפל במקרה שאכן יותקף העץ שלנו. ופרמטר אחרון ולא פחות חשוב, הוא כמובן המראה הסגנוני של הגינה והבית, האם העץ יכול להשתלב בצבעים ובעלים שלו אל הגינה הקיימת.