בניית תוכנית עסקית

רווח

מזל טוב! החלטתם לצאת לדרך עם עסק חדש או שהחלטתם לבחון מחדש את העסק הקיים שלכם והגעתם למסקנה שאתם צריכים תוכנית עסקית. תוכנית עסקית היא מרכיב חשוב משום שבמציאות של אי ודאות גדולה ולא מעט סיכון היא משמשת כסוג של עוגן בזמני עצירה או כמצפן בזמן התנועה. התוכנית העסקית תאפשר לכם להגדיר טוב יותר מי אתם במובן של מהי זהות העסק שלכם, מה אתם מוכרים? כלומר אילו תועלות העסק שלכם מספק ולמי – כלומר מי קהל היעד שלכם.

מרכיב נוסף חשוב בתוכנית העסקית הוא הבידול – כלומר היכולת להבין האם ובמה אתם נבדלים מהמתחרים. למה כדאי ללקוח לבחור דווקא בכם? איך תוכלו להתבלט מעל הרעש ועשרות או מאות ההצעות שהלקוח מופצץ בהן על בסיס יומיומי? האם יש משהו שבו אתם טובים יותר או שונים או מיוחדים? במקרים רבים התשובה תגיע דווקא מהלקוחות שיספרו לכם מה הם אהבו או מה שונה דווקא אצלכם. המרכיב הבא תהיה ההבנה של שרשרת האספקה או הייצור – כלומר מענה לשאלה כיצד תספקו את אותן תועלות או מוצרים שעליהם התחייבתם לקהל היעד שלכם. חשוב לתכנן מראש חלק זה בעסק משום שעסקים הנעדרים אותו מתבססים על יכולות מכירה ושיווק אך נופלים בחלק השני של אספקת המוצר, מה שמביא ללקוחות מאוכזבים. אתם לא רוצים לקוחות מאוכזבים משום שאז אתם מאבדים את ערוץ השיווק המרכזי של כל עסק שהוא פה לאוזן, אתם מאבדים את הנראות החיובית באינטרנט בגלל הביקורות השליליות ואתם מאבדים לא מעט מהרווחיות שלכם משום שלעולם זול יותר למכור שוב ללקוח קיים ומרוצה מאשר להשיג לקוח חדש.

מרכיב חשוב נוסף בתוכנית העסקית צריך להיות ההבנה של נקודת האיזון שלך או מה שנקרא break even – כלומר כמה מוצרים/שירותים/עסקאות אתם צריכים כדי להגיע לאיזון כלכלי ולכסות את ההוצאות? מאיזה שלב אתם מתחילים להרוויח? אם תדעו את הנקודה הזו תוכלו לגזור אחורה מה נדרש מכם וכן להעריך קדימה מהי הרווחיות הצפויה לכם וכמה זמן יידרש מכם להגיע לנקודת האיזון? מה שמביא אותנו לנקודה האחרונה – מהם מסגרות הזמן שלכם לרווחיות ולהצלחה? כלומר זמן ייקח לכם להצליח. מתי תוכלו לראות שקל ראשון ברווחיות ואיך לגזור אחורה את הצעדים לשם?
לתשובות – https://www.sba.org.il/hb/MaofServices/Pages/default.aspx https://www.laorc.co.il/