שיטתו של בעל הסולם

"היות שעומק החכמה שבספר הזהר הקדוש סגור ומסוגר באלף מפתחות, ושפתנו האנושית דלה ביותר מלהמציא לנו ביטוי נאמן ומספיק כדי לפרש דבר אחד שבספר הזה עד סופו. הביאור שעשיתי אינו אלא סולם, לעזור להמעיין לעלות לגובהם של הדברים ולהסתכל ולעיין בדברי הספר עצמו. לכן, מצאתי לנחוץ, להכין את המעיין, וליתן לו דרך ומבוא, בגדרים נאמנים, איך להגות ולהשכיל בהספר." (בעל הסולם, מבוא לספר הזוהר).

בעל הסולם, או בשמו המלא הרב יהודה לייב הלוי אשלג, המקובל האלוקי, נקרא כך משום שהוא בעל השיטה לעלות בסולם מדרגות האדם ולא להישאר בבחינת בהמה.

השיטה היא לכל אדם שיש לו רצון להגיע לרוחניות ללא חשיבות דת, גזע ומין. במאמר קצר זה נעיין במעט בשיטתו של בעל הסולם.

בעל הסולם הכין עבורנו דרך, שיטה מסודרת, כמו שהוא כותב במאמר השלום: "מחקר מדעי, על בסיס נסיוני", להתקדם בהתפתחות האנושית. השיטה הזו מיועדת עבור אלו שמרגישים שמשהו חסר, ולא מסתפקים בחיים הרגילים בית, משפחה, עבודה, אלא שמתעוררות אצלם השאלות של מה הטעם בחיים? למה חיים? ומעוניינים (או מעוניינות) לגלות את מטרת החיים.

שיטתו של בעל הסולם מדברת על כך שבכל בני האדם יש רצונות וכולם אגואיסטיים, לעצמנו בלבד, הרצונות מורכבים ממספר סוגים : אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, השכלה ורוחניות. הרצונות מסוג אוכל, מין ומשפחה הן רצונות בדרגת החי, רצונות הכרחיים השייכים לגוף. הרצונות מסוג כסף, כבוד והשכלה שייכים לדרגת האדם, והרצון הגבוה ביותר בדרגת האדם הוא לרוחניות.

המטרה של כל אדם למלא את הרצונות שלו, בכל מה שמרגיש שחסר לו. הרצון לרוחניות לא מתעורר אצל כל אחד, אולם כשמתעורר הרצון אצל האדם הוא מרגיש צורך במילוי מיוחד. הסבל של בני האדם הוא מחוסר מילוי.

בעל הסולם, בשיטתו, ודרך בני ברוך כיום, מלמד אותנו שהרצון שלנו למלא את החסר לנו הוא בבסיסו אגואיסטי והמילוי שאנו דורשים הוא מוגבל. דרך בעל הסולם אנו מקבלים הדרכה, רוכשים חושים חדשים הקשורים לשכל ולרגש, בכדי לשנות את אותן רצונות אגואיסטיים לרצונות אלטרואיסטיים ובכך להשפיע ולאהוב את הזולת.